Smarte vintertips til at køre længere på strømmen
15 december 2022
Rækkevidden i din elektriske Mercedes-Benz varebil påvirkes af din kørestil, men også af andre faktorer som vejret. Jo koldere temperaturer, jo mere energi bruger batteriet på at drive dig fremad. Derfor vil du i de kolde vintermåneder opleve, at rækkevidden falder, og at du derfor må oplade batteriet hyppigere. Dette skyldes, at bilen skal bruge mere strøm på at opvarme batteriet og kabinen, ligesom kolde dæk øger rullemodstanden og koldt vejr med blæst og nedbør generelt giver højere vindmodstand.
At rækkevidden falder i vintermånederne er altså ganske normalt for alle elektriske biler. Men der findes heldigvis nogle enkle tips til, hvordan du nemt kan køre længere mellem opladningerne i årets koldeste måneder.
Lad teknologien hjælpe dig. I køreprogrammet E+ optimerer varebilen automatisk strømforbruget ved eksempelvis at reducere effekten i klimaanlægget og samtidig tage toppen af de kraftige accelerationer.
Koldt om morgenen? Sørg for at have forvarmet varebilens kabine via opladeren, inden du starter køreturen. På den måde bruger du nemlig strømmen fra elnettet – og ikke fra batteriet.
Spar på kabinevarmen og brug i stedet sædevarmen. Sædevarmen er nemlig mere energieffektiv og sparer på strømmen fra batteriet. Er det meget koldt? Så skru op for temperaturen – men sæt blæseren på laveste trin for at udnytte varmen optimalt.
Der er ingen grund til at lade strømmen gå til spilde, når du bremser. Med de to shiftpaddles bag rattet kan du lynhurtigt justere regenereringsfunktionen, mens du kører. Vælg D+ i bykørsel for maksimal udnyttelse af energien.
Har du luft nok i dækkene? Vær ekstra opmærksom på dæktrykket om vinteren. Et for lavt lufttryk i dækkene kræver nemlig unødig energi – og især, hvis du kører med tungt læs i lastrummet.
Du har sikkert travlt – men hvis du vil spare strøm, skal du sætte farten lidt ned. Roligere accelerationer kræver mindre energi, og koldt vejr med mere blæst og nedbør giver også mere vindmodstand.
Forsøg at time opladningen med det tidspunkt, du skal afsted. Hvis din varebil slutter opladningen, lige inden du skal køre, så er batteriet allerede delvist opvarmet – og bilen skal ikke bruge energi på dét.
Det kræver måske lidt ekstra tid. Men forsøg om muligt at parkere varebilen i en garage eller i et p-hus. På den måde sikrer du, at bilen ikke er fuldstændig nedkølet, når du skal ud at køre – og skal dermed bruge mindre energi på at nå driftstemperatur.